april 29, 2021
Goodyear levert inzichten in het tunen van EV banden voor prestatiegerichte elektrische auto’s
EV banden voor elektrische voertuigen.
- Audi, Porsche en Tesla kiezen Goodyear voor snelste elektrische sedans
- Goodyear ontwikkelt specifieke technologieën voor krachtige elektrische auto’s.
- Van de weg naar de race: Goodyear in de voorhoede van elektrisch racen.
De toonaangevende prestaties van recente elektrische auto’s laten zien dat de overstap naar elektrificatie niet alleen een einde maakt aan emissies, maar ook de lat hoger legt voor wat betreft pure acceleratie en onmiddellijke prestaties.
Recente superlanceringen van toonaangevende fabrikanten als Audi en Porsche hebben de lijst met elektrische auto’s die 100 km/u sneller kunnen dan veel traditionele supercars, nog verder uitgebreid. Voor Goodyear heeft dit spannende nieuwe uitdagingen met zich meegebracht voor het ontwerp en de ontwikkeling van EV-banden.
Goodyear staat voor de uitdaging om banden te ontwikkelen die het immense koppel van een elektrische auto (EV) kunnen opvangen en tegelijkertijd het comfort, de duurzaamheid en de lage rolweerstand kunnen bieden die essentieel zijn in dit luxe segment van de automarkt.
A-merken kiezen Goodyear voor de eerste montage van EV’s
Met de eerste montage op opwindende elektrische supersedans zoals de Audi e-tron GT, heeft de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 zich al bewezen als EV-band. Vierdeurs saloons zoals de RS-versie van de e-tron GT kunnen meer dan 600 pk leveren en brengen hun inzittenden van 0-100 km/u in slechts 3,3 seconden. De prestaties van deze auto’s zijn duidelijk, en dus hebben ze een bijpassende prestatieband nodig.
Goodyear’s Eagle F1 Asymmetric 5 is een ultra high performance (UHP) band, ontworpen voor sport- en prestatieauto’s van alle maten. De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 is al een favoriete band voor hot hatches en prestatieauto’s met traditionele motoren, maar is onlangs ook door toonaangevende fabrikanten geselecteerd voor hun elektrische supersedans, het vlaggenschip van de autoindustrie. Hiervoor moest Goodyear specifieke technologieën ontwikkelen om de prestaties, het weggedrag, het comfort en de lange-afstandscapaciteiten van elektrische supersedans van topklasse te maximaliseren.
Voor OEM’s ontwikkelde Goodyear de Eagle F1 Asymmetric 5 in 17″ tot 21″ maten. De helft van de maten heeft een ‘A’-classificatie voor rolweerstand, wat de behoefte aan veelzijdigheid op lange afstanden ondersteunt. Goodyear heeft ook zijn RunOnFlat-technologie ontwikkeld als optie voor OEM’s die geen reservewiel of reparatiesets voor banden nodig hebben. Dit betekent dat er meer ruimte kan worden vrijgemaakt voor accu’s, waardoor de actieradius en het vermogen toenemen.
Toen Audi voor Goodyear koos voor de onlangs gelanceerde Audi e-tron GT quattro en RS e-tron GT, optimaliseerde Goodyear de prestaties door de flexibiliteit in het loopvlakpatroon te verminderen, wat resulteerde in nauwkeurig sturen en meer grip.
Nu ook Porsche en Tesla voor Goodyear hebben gekozen voor hun high-performance elektrische sedans, is het duidelijk dat Goodyear vooroploopt bij de ontwikkeling van banden die het vermogen kunnen benutten en tegelijkertijd efficiëntie leveren. Laurent Colantonio, Goodyear’s Regional Technology Director for Consumer Tires in EMEA, legt uit wat de uitdagingen zijn om banden af te stemmen op krachtige elektrische auto’s: “De EV-banden moeten het onmiddellijke koppel en het extra gewicht van het voertuig aankunnen. Ook moest het rijbereik tussen oplaadbeurten worden vergroot en het weggeluid worden verminderd, dat bij een stille elektromotor beter merkbaar is.
“Wanneer we een band ontwikkelen die geschikt is voor een elektrische auto, moeten we ons richten op specifieke gebieden. We kunnen de lamellen van het loopvlak zo afstellen dat er een groter rubber contactvlak ontstaat. De band kan dan beter hoge koppelniveaus aan en behoudt goede prestaties in natte omstandigheden. Ons werk aan het profielontwerp voorkomt ook dat geluidsgolven de groeven binnendringen, wat het geluidsniveau vermindert. We kunnen ook de vorm van de holtes optimaliseren om extra gewicht te kunnen dragen en de rubbersamenstelling van het loopvlak aanpassen om de actieradius van het voertuig te vergroten en tegelijkertijd hoge koppelniveaus aan te kunnen.”
Elektriserende prestaties op de weg en op het circuit
Goodyear’s kennis van elektrische auto’s en motorsport betekende dat het bedrijf de natuurlijke keuze was om de exclusieve bandenleverancier en oprichtingspartner te worden van PURE ETCR, ’s werelds eerste volledig elektrische serie van meerdere merken voor raceauto’s.
Goodyear ontwikkelde een unieke profielraceband voor PURE ETCR, die veel technologie deelt met de Eagle F1 SuperSport-raceband, maar geoptimaliseerd is om de prestaties van de 500 kW (670 pk) sterke PURE ETCR-raceauto’s te maximaliseren. De raceband heeft dezelfde Power Shoulder als de wegband om de prestaties in bochten te verbeteren door zijn massieve gesloten buitenpatroon, terwijl het superstijve zijwandontwerp van de High Force Construction-technologie resulteert in betere handling en rijstabiliteit.
“Deze ontwikkeling van de Eagle F1 SuperSport voor raceauto’s en de Eagle F1 Asymmetric 5 voor supersedans laat zien dat Goodyear het tempo aangeeft bij de ontwikkeling van banden voor de meest extreme elektrische auto’s”, besluit Colantonio.