Veelgestelde vragen.
Veelgestelde vragen.
Hieronder ziet u de meest gestelde vragen over APK-keuring van personenauto’s, bedrijfswagens en campers
De RDW stuurt u 6 weken voordat de APK op uw voertuig vervalt een brief om u te herinneren aan de APK-vervaldatum van uw voertuig. Deze brief ontvangt u of per post of digitaal in uw Berichtenbox.
U blijft als eigenaar van een voertuig altijd zelf verantwoordelijk om een voertuig op tijd te laten keuren.
In ons APK keuringsstation kunnen wij ook campers keuren. Echter is dit wel afhankelijk van het gewicht van uw camper en de grootte ervan.
Wilt u zeker weten of u bij ons terecht kunt, bel of mail dan even met ons op 085-0068730.
Bij temperaturen boven de 7 graden celsius adviseren wij om te wisselen van winterbanden naar zomerbanden. Als de temperatuur boven de 15 graden Celsius is, dient biedt deze band de meeste grip op het wegdek en zorgt het voor een kortere remweg.
Nieuwe banden hebben, afhankelijk van het type, tussen de 7 mm en 9,5 mm profiel. Dit profiel zorgt voor optimale eigenschappen onder wisselende omstandigheden.
- Voor elke type band is een QR-code opgenomen, met een koppeling naar het European Product Registry for Energy Labelling (EPREL), waarmee de gegevens op het label kunnen worden gevalideerd.
- In het kader van de nieuwe regeling (downloadknop, zie bijgevoegde PDF) zijn ook labelstickers opgenomen voor truck- en busbanden (bandenklasse C1, C2 en C3).
- Bandentype/model-identificatie is inbegrepen (= artikelnummer/EAN-code)
- Daarnaast zijn er extra opties voor het invoegen van pictogrammen met betrekking tot zware sneeuwomstandigheden (3PMSF) en/of grip bij ijzige omstandigheden (alleen voor C1-banden).
- Classificatie van rolweerstand en natte grip is van 7 klassen teruggebracht naar 5 klassen.
- Klasse D is niet langer leeg (alleen C1- en C2-banden)
- D is de nieuwe E
- F en G worden samengevoegd tot E
- Symbool voor geluidsgolven vervangen door classificatie A, B of C.
De EU heeft zich ten doel gesteld om de uitstoot van broeikasgassen door transport in 2050 met ten minste 60% te verlagen ten opzichte van 1990. Aangezien de sector transport verantwoordelijk is voor ongeveer 22% van de totale uitstoot van broeikasgassen in de EU, speelt het terugdringen van de CO2-uitstoot van de transportsector een belangrijke rol bij het realiseren van deze doelstellingen. Tegelijkertijd zal het label fabrikanten ertoe aanzetten om te innoveren, om ervoor te zorgen dat hun banden meedoen in de topklasse van de branche door ze zuiniger, veiliger en stiller te laten zijn.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u uw voertuig niet op tijd APK-goedgekeurd kunt krijgen. Misschien bent u in het buitenland en kunt u niet voor de APK-vervaldatum naar Nederland komen. Of misschien is uw voertuig niet goedgekeurd bij een eerdere APK-keuring en moeten er reparaties uitgevoerd worden voordat u weer een keuring kunt laten doen.
Al rijdt u niet met het voertuig, u moet uw voertuig op tijd APK laten keuren. Dit is een wettelijke verplichting. U kunt dus een boete krijgen, als u dit niet doet. De hoogte van het bedrag van de boete kunt u hier vinden.
Boetes voorkomen: schorsen
Om boetes te voorkomen, is het mogelijk de APK-verplichting tijdelijk stop te zetten. Dit heet schorsen. (Hiermee zet u ook de verzekeringsplicht en het betalen van motorrijtuigenbelasting stop). Als u uw voertuig bij de RDW laat schorsen, dan hoeft dit niet meer APK-goedgekeurd te zijn. Maar u mag ook niet meer met het voertuig rijden of dit op de openbare weg zetten.
Na afloop schorsing weer verplichte APK-keuring
Als de schorsing afloopt moet u weer aan de APK-plicht voldoen. U kunt de schorsing verlengen. Doet u dit niet, dan moet het voertuig uiterlijk APK-goedgekeurd zijn op de einddatum van de schorsing.
Rijden naar het APK-keuringsstation
U mag met het voertuig rijden naar een APK-keuringsstation voor de APK-keuring. Het voertuig moet u die dag wel WA-verzekeren. U mag alleen rond de afspraaktijd rijden van uw woonadres naar het adres waar u de APK-keuring laat doen. Zorg dat u de APK-afspraakbevestiging (met daarop de tijd) bij u heeft.
Vraag het APK-keuringsstation altijd om een APK-rapport (goed- of afkeurrapport). Als u zonder geldige APK op de openbare weg rijdt, kunt u een boete krijgen. Ook als de politie u niet stopt onderweg. Bezwaar maken tegen deze boete kan alleen als u een APK-rapport kunt tonen voor dezelfde datum.
Twee maanden stil staan op openbare weg
Uw voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. U krijgt in die tijd dus geen boete. (artikel 11 Besluit Voertuigen)
In het profiel van de band bevinden zich slijtage-indicatoren TWI (Tread Wear Indicator) die het naderen van de slijtagegrens aangeven. Als deze indicatoren gelijk zijn aan het loopvlak van de band dan is het dringende advies om de banden te vervangen.
- Rolweerstand/brandstofzuinigheid
Bij een lagere rolweerstand wordt meer brandstof bespaard. De waarden A t/m E duiden het effect op het brandstofverbruik aan, respectievelijk van laag tot hoog. - Grip op nat wegdek / remprestaties
In de categorie ‘Grip op nat wegdek, ‘duiden de classificaties A t/m E de relatieve remafstanden aan – respectievelijk van kort naar lang – op een nat wegdek. - Omgevingsgeluidsniveaus
Het geluidsniveau buiten de cabine wordt gemeten in dB en wordt verdeeld in drie klassen, variërend van A tot C, waarbij A staat voor laag geluidsniveau en C voor hoge geluidsbelasting voor het milieu. N.B.: het externe geluidsniveau komt niet volledig overeen met het geluid in het interieur van de auto. - Grip op sneeuw
Indien van toepassing geeft het symbool ‘Three Peak Mountain Snowflake’ (ook wel 3PMSF genoemd) aan dat het product is geclassificeerd als een band voor gebruik onder zware sneeuwomstandigheden, in overeenstemming met strikte Europese wetgeving (R117). Alle winter- en allseason-banden van Vredestein zijn voorzien van de 3PMSF-markering. - Grip op ijs*
Op het bandenlabel van een band die voldoet aan de prestatienormen voor grip op ijs moet het pictogram ‘Ice Grip’ worden weergegeven.
Dit zijn geen afkeurpunten, maar punten waarvan te verwachten is dat deze binnenkort niet meer aan de APK-eisen voldoen en waarschijnlijk binnen 1 jaar aan herstel of reparatie toe zijn. Deze punten gelden als advies voor de eigenaar van het voertuig. Is er 1 of zijn er meerdere adviespunten? Dan moet u dit vermelden in het afmeldscherm.
Korte toelichting op de vijf adviespunten:
- AC1 Als er 1 of meerdere banden aanwezig zijn met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm.
- AC2 Als er 1 of meerdere schokdempers lekkage vertonen (het zogenaamde zweten is geen lekkage).
- AC3 Als er 1 of meerdere delen zijn met een E-waarde van 1,5 t/m 2,0 of waarbij, in het geval van onderdelen waarvoor geen E-gradatie geldt, meer dan 15% roestschade aanwezig is. Het is hierbij niet de bedoeling dat de voertuigeigenaar geinformeerd wordt over alle auto-onderdelen die roestvorming hebben. Het keuringsstation geeft alleen die delen aan met een behoorlijke roestschade.
- AC4 Als er een stuur- of fuseekogel aanwezig is met een slijtagespeling die gelijk of kleiner is dan 1,0 mm. Dit zijn de kogels die de APK-keurmeester niet afkeurt maar die wel slijtage hebben.
- AC5 Als er 1 of meerdere onderdelen van het remsysteem slijtage vertonen en op korte termijn aan vervanging toe zijn. Uiteraard als de slijtage niet zo ver is dat u het voertuig moet afkeuren. Remmen zijn ontzettend belangrijk voor de veiligheid, het is moeilijk om hiervoor een kort adviespunt te formuleren. Daarom wordt er een algemene omschrijving gebruikt voor de slijtage van de delen van het hele remsysteem ( alleen als de keurmeester dit kan controleren zonder demontage).
Wilt u niet op het allerlaatste moment uw APK-keuring regelen? Dat hoeft niet, want u kunt uw voertuig al vanaf 2 maanden vóór de APK-vervaldatum opnieuw laten keuren. De nieuwe APK-vervaldatum blijft dan hetzelfde, plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoe vaak uw voertuig gekeurd moet worden). U hoeft het voertuig de volgende keer dus niet 2 maanden eerder te keuren.
Voorbeelden gevolgen vervaldatum bij eerder keuren
Bijvoorbeeld: Uw APK vervalt op 16 augustus 2020. Als u uw voertuig laat keuren in de periode tot maximaal 2 maanden vóór de APK-vervaldatum, tot op maximaal 16 juni 2020, dan blijft de nieuwe APK-vervaldatum hetzelfde (16 augustus) plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoe vaak uw voertuig gekeurd moet worden).
Keurt u in dit voorbeeld meer dan 2 maanden voor de vervaldatum (op 15 juni 2020 of daarvoor), dan krijgt uw voertuig een nieuwe APK-vervaldatum (15 juni of eerder) plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoe vaak uw voertuig gekeurd moet worden).
De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle personenwagenbanden in Europa 1,6 mm. Het is echter veiliger de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. Bij winterbanden wordt de slijtagegrens al bij 4 mm restprofiel bereikt wat betreft de winterse eigenschappen. Winterbanden met minder dan 4 mm restprofiel zijn in principe geen winterbanden meer.
Nieuwe banden hebben, afhankelijk van het type, tussen de 7 mm en 9,5 mm profiel. Dit profiel zorgt voor optimale eigenschappen onder wisselende omstandigheden. De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle personenwagenbanden in Europa 1,6 mm. Het is echter veiliger de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. Bij winterbanden wordt de slijtagegrens al bij 4 mm restprofiel bereikt wat betreft de winterse eigenschappen. Winterbanden met minder dan 4 mm restprofiel zijn in principe geen winterbanden meer.
Controleer de bandenspanning bij voorkeur alleen wanneer de banden koud zijn. Om van koude banden te kunnen spreken moet er ten minste 2 uur niet gereden zijn of heel weinig en rustig. Heeft u toch al enkele kilometers afgelegd, houd er dan rekening mee dat er minstens 0,3 bar méér in de band moet dan de opgegeven adviesspanning. Verlaag de bandenspanning nooit wanneer de banden warm zijn. Dit veroorzaakt vaak een bandenspanning die beneden de adviesspanning komt. De bandenspanning moet in ieder geval per as altijd hetzelfde zijn. Vanzelfsprekend moet het ventiel voorzien zijn van een ventieldopje.
Een reparatiepunt is een reparatie die nodig is in verband met de APK-eisen. Een afkeurpunt is een gebrek aan het voertuig in het kader van de APK-eisen. Is bij het voertuig een reparatie- en/of een afkeurpunt van toepassing dan moet het keuringsstation dit punt vermelden in het afmeldscherm bij RDW voor APK-keuringen. Alle reparatie- en/of afkeurpunten staan op de keuringsaspectenlijst (beschikbaar in het afmeldscherm).
Komen er bij de afmelding reparatiepunten in het afmeldscherm te staan, dan komt boven de reparatiepunten op het APK-rapport de volgende tekst te staan: ‘In het kader van de APK zijn de volgende gebreken hersteld’. Hierdoor wordt duidelijk gemaakt op welke punten het voertuig hersteld is.
Komen er bij de afmelding afkeurpunten in het afmeldscherm te staan, dan komt boven de afkeurpunten op het APK-rapport de volgende tekst te staan: ‘In het kader van de APK zijn de volgende gebreken geconstateerd’. Hierdoor wordt duidelijk gemaakt op welke punten het voertuig afgekeurd is.
Hiervoor moet de bandenspanning correct zijn. Een te lage bandenspanning zorgt onmiddellijk voor minder stabiliteit, meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Bij een veel te lage bandenspanning kan de band zelfs oververhit raken en onherstelbaar beschadigd raken. Deze beschadigingen zijn niet altijd direct zichtbaar. Hierdoor kunnen levensgevaarlijke verkeerssituaties ontstaan. De bandenspanning dient bij voorkeur om de 14 dagen gecontroleerd te worden, op zijn minst één keer per maand. Vergeet daarbij niet de bandenspanning van de reserveband. Ook voor aanvang van lange reizen dient u de bandenspanning te controleren.
Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)